8 augusti 2015

Förväntningar - och föreningens roll

GurkOlle levererar den nakna sanningen..



Nu är tid för nya förväntningar att infrias. Drömmar att besannas. Efter det tunga avslutet förra säsongen har nu pendeln svängt. Från den djupaste form av depression till nytt hopp om sportslig framgång. Tror inte det finns en psykolog som kan förklara denna remarkabla, och snabba, återhämtning som sker bland oss supportrar. Jag kan det definitivt inte. Snacka om höga mentala berg och djupa depressiva dalar. 

Vi supportrar tittar och letar nu efter minsta tecken, minsta lilla indikation, som pekar mot en ljusnande framtid. Vi betraktar nytillkomna spelare med argusögon. En lyckad dragning, ett rejält avslut, ett vackert mål. Mer behövs inte innan vi återfår tron. Visst är vi klädsamt skeptiska men samtidigt vill vi så gärna, så innerligt, att vi ska lyckas, äntligen. Av just den anledningen tar vi emot alla de positiva signaler vi kan i ivern att lägga de tråkiga minnena bakom oss.

Själv är jag likadan. När jag nu följer lagets första trevande ispass, åker på försäsongens träningsmatcher, så känner jag hur min sinnesstämning sakta men säkert förändras. Den misstro som jag fortfarande hyste i maj börjar sakta men säkert brytas ned och ersättas av en försiktigt positiv känsla. Är man helt enkelt bara lite dum i huvudet, kanske? 

Ur detta perspektiv, att jag och många andra letar efter positiva signaler, är det viktigt att föreningen är lyhörd och införstådd i detta mentala skeende. Nu är kanske den viktigaste tiden för föreningen att så det som senare ska skördas. Nu gäller att smida. Nu gäller att öppna upp och bidra till att skapa en positiv anda som lockar. Det är nu jag, och alla andra, vill se ledare för föreningen kliva upp på barrikaderna och stolt peka ut färdriktningen. Jag vill se ett ledarskap som griper tag i våra möjligheter och stolt torgför dessa. Sälja in sig eller sälja ut sig spelar ingen roll. Bara man syns, hörs och finns. Skapa en stark känsla av att vi tillsammans ska fixa biffen, att dörren till framgång står öppen, att vi har lika bra chans som alla andra, att vi aldrig ger upp, att vi aldrig förlorar tron. 

Så tycker jag..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar