27 augusti 2015

En bra och två sämre....

Mike Helber 

Västerås - LHC 1-2
Träningsmatch i ABB Arena och SHL-laget LHC stod för motståndet. Säger man LHC tänker jag på Mike Helber. Tänker man på Mike Helber blir man mest på dåligt humör. Mike Helber har på något sätt personifierat allt det negativa som styrande i SHL stått för.  Mike Helber har säkert varit bra för LHC men för mig har han alltid varit som ett skavsår på pungen under en cykeltur.

Nog om detta. LHC var bra. Speciellt i andra perioden. Då var det klasskillnad i allt. Då var det SHL mot HA på ett mycket påtagligt sätt. Under långa stunder i andra perioden såg Gulsvart ut som ett pojklag i sitt agerande. Stundom lite pinsamt stor skillnad. 

Min gode vän och ständige följeslagare "Kepsen" var som vanligt betydligt mer sansad och objektiv i sin bedömning av de Gulsvartas insats även när vi såg som mest bortkomna ut. Han menade på att LHC:s skicklighet till stor del berodde på att de redan var i matchform. 

- Såg i VLT att Johan Thalberg hyllade Mylläris insats. Jag är mer skeptisk. Håller med om att Mylläri tagit steg i rätt riktning men vill se mer innan jag stämmer in i hyllandet.

Till denna match fick jag äntligen möjligheten att se Christopher Fish i aktion. Som väntat kom han ut på isen med fart och fläkt och agerade ungefär som jag förväntat mig. Just så där "grythundsaktigt" som jag hoppats. Tror det var redan i andra bytet som Fish smällde på vid sargen så det stod härliga till. Men sedan tog det lite slut. Inte bara för honom utan för hela den kedjan. Mycket beroende på det kompetenta motståndet för dagen. Är dock övertygad om att kedjan med Fish, Gråhns, Berg kommer fira triumfer framöver. 

- Cody Murphy har lång väg kvar för att övertyga mig om sin förträfflighet. 

Den enda kedja som just nu visar viss spets och kompetens är den med Lihagen, Myttynen och Williams. Skönt som fasen att Williams fick hänga en kasse. Myttynen är en spelare som jag personligen tror väldigt mycket på. En känsla bara. Nu fattas bara att alla i denna formation vågar gå på avslut. Finns en tendens till att bra lägen slarvas bort genom en "extra" passning. Skjut, för i helvetet!

- Experimentet med Eddie Davidsson som center kan skrotas nu, anser jag. Funkar inte alls. 

Lite imponerande trots allt att vi gjorde matchen rätt jämn över tre perioder. Detta trots att vi går runt på tre(3) ordinarie backar samt i övrigt kör med juniorer/inlånade spelare från Arboga eller Åkers. Det är faktiskt starkt!

- Jonas Fransson ser bra ut!

Lite oroande att vi just nu bara har två kedjeformationer "klara". I övrigt kommer det bli ett väldigt letande och sökande innan bitar faller på plats. Vi har en första och en fjärdekedja. I övrigt ingenting. I alla fall ingenting som tycks fungera just nu.

Att vi skickade iväg Matt Leitner som värvades som spets är en sak. Att vi "sitter nöjda" med detta just nu känns mindre bra. Skulle inte Leitner vara en playmaker i powerplay? Jag bara undrar! Vem i truppen är manad att ta på sig den rollen nu? Vem vågar? 

Är för övrigt djupt imponerad av alla Gulsvarta supportrar som ständigt hittar glädjekällor att lyfta och dryfta. Lite som att vara lycklig över att bilen startar trots att hjulen är stulna. Det låter bra men man kommer ingenstans, typ! Just nu tycker jag Gulsvart ser ut som en maskin med motor men inga hjul. Nåja, kan sträcka mig till att vi har tre hjul men saknar det fjärde som skapar balans...

Nog om detta...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar