6 augusti 2015

Äckliga, vidriga, Bofors!

Underbara grisiga BIK Karlskoga


Ja, så tycker många. Att Bofors är ett "vidrigt, äckligt, fult, och filmande lag". Själv tycker jag de uppfyller precis alla ovan nämnda kriterier varje gång vi möts på isen. Vi får dock aldrig glömma bort att de ofta även spelar en vägvinnande och i många fall oerhört underhållande ishockey. Personligen älskar jag att hata BIK Karlskoga i våra möten. Det blir alltid en speciell nerv som jag för allt i världen inte vill vara förutan. Under en lång säsong där en del matcher tenderar till att bli lite slentrianmässiga, sega, loja, intetsägande, är det extra skönt med en motståndare som just BIK Karlskoga.

- BIK Karlskoga är helt enkelt den extra kryddan i anrättningen som jag för allt i världen inte vill mista!

Vad ska man då tro om säsongens första träningsmatch? Tja, det kan gå "hur som helst". Det mest sannolika scenariot är att det blir en grinig match. Inte för att något av lagen går in med den specifika målsättningen utan mer beroende på spelarnas status för tillfället. Det är fortfarande väldigt långt till seriepremiär och varken spelare, ledare, tränare eller spelsystem har hunnit mogna. Det ska testas klubbor, skridskor, uppspel, försvar, anfall, formationer, taktik, press, understöd, powerplay, boxplay, etc etc. Allt detta samtidigt som spelarna, i bägge lagen, individuellt kommer känna sig ringrostiga med det mesta. Lägg därtill ett antal spelare som aldrig spelat på svensk is tidigare. En del dessutom aldrig på fullstor rink. 

Kort sagt förväntar jag mig inte någon större prestation lagmässigt. Däremot när jag förhoppningar om att alla spelare ska visa gott gry. Jag vill helt enkelt se spelarna ta för sig, försöka. Inte att de åker runt och gömmer sig. Hellre våga och slå fyra felpass än att ständigt söka burskydd, tex. Det är trots allt en träningsmatch. Då ska man träna, eller hur?

Spelare som blir extra intressanta att följa är våra importer i form av Matt LeitnerCody Murphy samt Charlie Cook. Kravbilden på dessa är minst sagt höga. De är inte här för att bredda truppen, om man säger så. De är här för att dominera och leverera. Det vore en lisa för själen om de redan från första match visar tendenser på att så blir fallet. Trycket på dessa tre är monumentalt, kan man säga. Leverera eller avgå. Så enkelt är det. Även Matias Myttynen har en hel del att bevisa. Där är det dock inte samma fara på taket då han är här på en try-out.

Övriga förvärv känner jag mig mer trygg med. Det är spelare som jag vet ganska väl vad man kan förvänta sig av men även de måste naturligtvis börja leverera så snabbt som möjligt.

Själv åker jag till Karlskoga för att se denna match. Bara en sådan sak..

Ha det gott...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar