17 april 2015

Ingen Mårtensson men en Fish!

Det bidde ingen Mårtensson till nästa säsong. En del blev nöjda, andra missnöjda, med detta besked. Jag blev både och. Nöjd med att den sympatiske Viktor fick kontrakt men missnöjd med att han kommer representera Leksand. Jag har haft en del kontakt med Viktor den senaste tiden för att så tidigt som möjligt få en hint om hans vägval. Dock avslöjade han inget, den rackaren. Men, det är så det går till. Spelare, agenter, sportchefer nekar till allt tills motsatsen bevisas. Spelets regler.

Men vi fick en annan "mas" istället. Christopher Fish ansluter från Mora. Ja, han är nu inte en dalmas men får ses som ett substitut för masen Mårtensson. Faktum är att Fish är lite som en Mårtensson minus boxandet, typ. En tuff, aggressiv, spelare som gärna åker rakt mot mål. Obekväm för motståndare. Gillar att sticka in nästan i hetluften. Smutsa ned sig lite, som det så vackert heter. 

Även här har jag försökt, på lite egna vägar, få en uppfattning om Fish brister och förtjänster. Det alla lyfter fram som särskilt goda egenskaper är energin och skridskoåkningen. Supportrar till både LHC och Örebro har hört av sig och betygat att Fish är, och kommer att bli, en tillgång. Låter fina "fishen" i mina öron. Att han dessutom är ung, 22 år, gör inte saken sämre. Säkerligen har han ambitionen att ta steget tillbaka till SHL och då lär han lägga manken till för få SHL:s ögon på sig. Perfekt!

Tänk en fjärdelina med Fish, Frycklund, Berg! Tre stora skridskostarka spelare som bara kör. Det skulle säker även funka bra med en Stefan Gråhns som center. Snacka om brunkarline! Gissar att Frycklund vill spela högre upp i hierarkin.

- Hög tid nu att Niklas Johansson signar både Jonte Berg och Stefan Gråhns!

I dagarna har intresset riktat sig allt mer mot Niklas Lihagen i KHK. Enligt vad jag erfar har han inte erbjudits nytt kontrakt och letar därför ny klubbadress. Norrköping, Örebro och Västerås anses vara alternativ. Lihagen har faktiskt spelat i alla dessa klubbar och varit mer eller mindre framgångsrik. Vilken han nu väljer står skrivet i stjärnorna. I min värld vore Lihagen ett utmärkt val. Perfekt för att lira i en andra-tredje formation. 


- En liten fågel viskade till mig för en tid sedan. Tydligen har vår sportchef varit i kontakt med Dennis Rasmussen. Detta ska ha skett innan vi gick in i matchspelet mot KHK. Jag gissar att det hela snabbt rann ut i sanden efter att vi torskade sista matchen mot Rögle.

När det gäller affären André Deveaux tycks det inte finnas ände på eländet. I dag rapporteras att han fick en hjärnskakning som låg bakom hans förvirrade uppträdande och attack mot vår Per Helmersson. Något som understryks av Djurgårdens läkare(!) men dementeras av Rögles läkare(!). Det märkliga är att den läkare som undersökte André Deveaux var vår egen läkare! Tre läkare som ställer olika diagnoser. Ingen som dock tycks överensstämma med vad huvudpersonen själv uppger!

Snart är det dags för ett inlägg om denna händelse. Har samlat på mig massor av uttalanden och kommentarer som mest understryker, förstärker, att det ligger en hund begraven i denna soppa. Hund, och hund, föresten. Här talar vi om en hel jädra Elefant!

Ha det gott..





1 kommentar:

  1. Jag har nu sett fram emot att du tar upp påhoppet på Helmersson som jag tror blev en gamechanger i serien mot Rögle. Många hävdar att vi var sämre och inte hade någon chans, men jag anser att vi mycket väl var på väg att vända serien, men pga denna attack tappade VIK fokus från sin gameplan att spela smart och kontrollerat bakåt - istället börjadeVIK tokköra med bekanta konsekvenser.

    SvaraRadera