7 april 2015

Eftertankar #7

"Ranking" av våra backar...
Då rullar jag vidare på temat backar. I mitt förra inlägg redovisade jag den statistik som finns att tillgå. Den visade med viss tydlighet att våra backar överlag klarat sig bra ända fram till den sista matchserien mot Rögle BK. Där krackelerade statistiken till det sämre. Givetvis behöver man även ställa sig frågan hur, och varför, det blev så? Men det får komma lite senare.

När jag nu ska göra min egen subjektiva bedömning av backarnas prestation så bygger den på redovisad statistik samt de matcher jag sett laget spela under säsong. Som bekant är "sanning" något diffust och ogripbart och kan uppfattas olika av alla. Med andra ord - tolka mina bedömningar för vad de är.

Jag väljer att använda följande värden när jag bedömer spelarna:


Hur bra har han presterat utifrån mina förväntningar!
Defensivt
Offensivt

En del backar har varit tänkta att ta ett större offensivt ansvar. Andra har haft en mer utpräglad defensiv uppgift.

--------------------
Nick Angell
Förväntad prestation
- Defensivt 4/5
- Offensivt 5/5

Nick värvades som spets på backsidan. Förhoppningen var givetvis att han skulle bidra med poäng både i spelet fem mot fem och i powerplay. Hur väl lyckades då han med detta. Personligen anser jag att Nick var lite sämre defensivt än förväntat samt att han inte lyckades prestera så mycket offensivt som var önskvärt.

Faktisk prestation
- Defensivt 3/5 (-1)
- Offensivt 4/5 (-1)
Totalt: 7/10
Plus/minus totalt över säsong: +
Mål/assist: 35
Poäng: 6 + 35 = 48 - (-2) = 46
-------------------


Per Helmersson
Förväntad prestation
- Defensivt 5/5
- Offensivt 2/5

Per Helmersson var nog den spelare som fick klä skott allra mest för lagets erbarmligt dåliga start på serien. I takt med att laget började hitta rätt minskade kritiken för att i slutskedet av säsongen öka igen. Per är en utpräglad defensiv back och ska spela som en sådan. Jag hade dock en förhoppning om att han skulle kunna bidra lite mer offensivt än vad som blev fallet. Att Per bara fick en 4:a totalt för defensiven beror på det enkla faktum att han faktiskt var lite "darrig" emellanåt. 

Faktisk prestation
- Defensivt 4/5 (-1)
- Offensivt 1/5 (-1)
Totalt: 5/10
Plus/minus totalt över säsong: +2
Mål/assist: 8
Poäng2 + 8 = 15 - (-2) = 13
-------------------


Simon Fredriksson
Förväntad prestation
- Defensivt 4/5
- Offensivt 3/5

Simon var ett oskrivet kort inför denna säsong. Min förhoppning var att han genom sin kraftiga fysisk skulle bidra till att hålla rent framför eget mål på ett föredömligt sätt. Detta infriades dock inte då Simon spelade ganska "mjukt" trots sin storlek. Även offensivt närde jag en önskan om att han skulle kunna bidra mer med skott från blå. 

Faktisk prestation
- Defensivt 3/5 (-1)
- Offensivt 1/5 (-2)
Totalt: 4/10
Plus/minus totalt över säsong: +2
Mål/assist: 4
Poäng: 2 + 4 = 10 - (-3) = 7
-------------------


Jonas Emmerdahl
Förväntad prestation
- Defensivt 5/5
- Offensivt 3/5

Jonas är en back som jag upplever har alla verktyg som behövs för att bli en riktigt bra back. Utifrån detta hade jag en förhoppning om att detta skulle bli säsongen då Jonas klev ur garderoben - slutgiltigt. Så blev det inte. Varför han inte får ut alla sina kvaliteter i spelet är svårt att sia om men faktum kvarstår. I mina ögon var inte Jonas så bra som jag hade förväntat mig.

Faktisk prestation
- Defensivt 4/5 (-1)
- Offensivt 2/5 (-1)
Totalt: 6/10
Plus/minus totalt över säsong: +0
Mål/assist: 10
Poäng0 + 10 = 16 - (-2) = 14
-------------------


Johan Jonsson
Förväntad prestation
- Defensivt 5/5
- Offensivt 3/5

Johan Jonsson hade jag bra koll på innan han kom till oss. Jag upplevde det som en mycket bra värvning när han skrev på för oss för 1+1 år. En rörlig och relativt skridskostark back med bra spelförståelse och dessutom stark defensivt. Mina förväntningar var därmed väldigt stora på Johan inför denna säsong. Hur blev då utfallet? När det gäller defensiven anser jag att Johan har klarat sig ungefär så som jag förväntat mig. Enda minus jag ser är att Johan inte fick/tog  mer utrymme för offensiven i sitt spel. Där tror/vet jag bestämt det finns mer att hämta.

Faktisk prestation
- Defensivt 4/5  (-1)
- Offensivt 2/5  (-1)
Totalt: 6/10
Plus/minus totalt över säsong: +9
Mål/assist: 6
Poäng: 6 9 + 6 = 21 - (-2) = 19
-------------------


Robin Jacobsson
Förväntad prestation
- Defensivt 5/5
- Offensivt 4/5

Robin kom in till oss under säsong under den period när vi hade som störst problem med defensiven. Han kom från en undanskymd roll i Leksand och skulle nu få chansen att spela sitt spel. Det spel som tog honom från Tingsryd till SHL. Förväntningarna från min sida var rätt stora på den gode Robin då jag mindes väldigt väl hur bra han var under sin tid i TAIF. Jag själv upplevde att Robin "gav och tog" med blandad framgång under säsongen. Han var som allra bästa efter att ha spelat fem-sex matcher med oss för att sedan falla tillbaka lite mot slutet av grundserien. Dock var han en av de backar som levde upp allra mest i säsongens slutskede i våra möten med Rögle.

Faktisk prestation
- Defensivt 4/5  (-1)
- Offensivt 3/5  (-1)
Totalt: 7/10
Plus/minus totalt över säsong: +6
Mål/assist: 23
Poäng: 6 + 23  = 36 - (-2)  = 34
-------------------


Hampus Larsson
Förväntad prestation
- Defensivt 3/5
- Offensivt 2/5

Hampus Larsson får fortfarande ses som en "utvecklingsbar" spelare. Även hos Hampus finns dock skills som lovar gott inför framtiden. Överlag kan jag inte dra mig till minnes någon match där Hampus föll igenom i sitt spel. Fick ofta följa med som sjunde back men tog sig an denna roll på ett bra sätt. Var alltid "redo" när han väl fick spela. Om jag ska ge någon form av beskrivning av hans spel så blir det "välvårdat". 

Faktisk prestation
- Defensivt 3/5  (0)
- Offensivt 1/5  (-1)
Plus/minus totalt över säsong: +3
Mål/assist: 7
Poäng: 4 3 + 714 - (-1= 15

------------------------------------



Det var lite sifferlek och statistik i en salig blandning. De röda siffrorna är helt enkelt differensen mellan mina förväntningar och vad spelarna faktiskt uppnådde i prestation. Nådde spelaren inte upp till mina förväntningar blir det givetvis minus. Så är det. Men  hur ska man då summera det hela? Enligt denna min bedömning blir utfallet enligt följande:


1.  Nick Angell
Poäng: 7 + 6 + 35 = 48 - (-2) = 46

2. Robin Jacobsson
Poäng: 7 + 6 + 23  = 36 - (-2)  = 34

---------------

3. Johan Jonsson
Poäng: 6 + 9 + 6 = 22 - (-2) = 19

4. Hampus Larsson
Poäng: 4 + 3 + 7= 14 - (-1= 15

5. Jonas Emmerdahl
Poäng: 6 + 0 + 10 = 16 - (-2) = 14

6. Per Helmersson
Poäng: 5 + 2 + 8 = 15 - (-2) = 13

7. Simon Fredriksson
Poäng: 4 + 2 + 4 = 10 - (-3) = 7



Då backar har olika roller i ett lag, olika förmågor, väljer jag att tolka mitt resultat enligt följande.
- Nick Angell var vår bäste offensive back!
- Johan Jonsson var vår bäste defensive back!

På frågan om dessa två backar, som exempel, nådde upp till mina förväntningar så är svaret "Nej" i båda fallen. Jag hade önskat mer defensivt av Nick samtidigt som jag saknade mer offensiv hos Johan. Detta under avdelningen "aldrig blir man nöjd".

Utifrån ovan skrivna kan man nu fundera över vilken av dessa backar som betydde mest för laget över säsong. Den stabilt defensive eller den offensivt kreative! Mitt svar är, givetvis, att båda behövs. Både är lika viktiga. Rent medialt är det alltid den offensive, kreatören, som får de mesta rubrikerna medan den mer defensivt lagde mest förväntas göra det han gör, i det tysta.

Så, jag lämnar det oskrivet vilken back som egentligen varit bäst denna säsong. Alla bär vi på våra egna sanningar. Hur är det nu man säger: "Sanningen finns i betraktarens ögon"

Tack för mig, för denna gång..










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar