13 mars 2015

Spanar efter motstånd. Rögle eller Hästen?

Under fredagskvällen avgörs det vilket lag vi ska få möta i den kommande matchserien där vinnaren belönas med en plats i nästa års SHL. Min önskan är att vi får möta Rögle. Något som jag ska försöka förklara i detta inlägg. Det är dock inte alls säkert att det blir så. Uppstickaren Vita Hästen har möjlighet att sno förstaplatsen i sista omgången. 

Varför vill jag då att vi möter Rögle? 

Rögle är ett bra hockeylag, men, har inte samma bredd och jämnhet som oss. Jag har följt Rögle under säsong och noterar att de inte har nått upp till den kapacitet de brukar göra under tidigare vårsäsonger. Visst, de vinner matcher, men det är ofta lite bräckliga segrar.

Rögle är ett lag som just nu lever högt på en kedjeformation. I matchen mot Mora såg kedjan ut enligt följande:  24. Le Blanc, Peter, 12. Connolly, Jack, 14. Smotherman, Jordan

Speciellt Jordan Smotherman är en ruskigt bra spelare som på egen hand skapar chanser varje gång han är på isen. Han har en enorm förmåga att hitta vägar fram till mål. Avstängde Jakob Lilja ingår normalt i den formationen men är just nu ersatt av Peter Le Blanc. Den kedjan har varit den klart bästa de tre matcher jag sett RBK på slutet.

Utöver denna formation har Rögle en spelare till som jag hyser respekt för i forwardslinjen. Jag tänker då på väldige André Deveaux. Vid första påseende kan man tycka att han är en rätt trög och långsam spelartyp men skenet bedrar. André är otroligt skicklig på att täcka puck, snirkla sig fram, och lägga fina mackor till sina kedjekompisar. Dessutom är han fenomenalt duktig att rota fram returer fram motståndarkassen.

Man ska givetvis inte glömma bort en spelare som  Jesper Jensen, men faktum är att han inte varit till sin fördel de senaste matcherna. Dock en matchvinnartyp som kan dyka upp på en förlupen puck och hänga en kasse.

Tittar man på backsidan har inte Rögle samma offensiva klass som tidigare årgångar. Den ende back som kan anses vara offensiv lagd, anser jag, är Jens Hellgren. I övrigt handlar det om hårt arbetande defensiva pjäser. Deras mest meriterade back är som bekant Andreas Lilja men ska jag vara ärlig tycker jag han nu definitivt är på nedgång. Dominerar inte på något sätt i defensiven och har en förmåga att dra på sig rätt onödiga utvisningar. Sedan får man förstås inte glömma bröderna Bibic. Men där vet man vad man får. Hårt och fysiskt spel. 

Att möta Rögle innebär att vi vet väldigt väl vad vi har emot oss. Kanske det öppnar upp för lite matchcoachning från vår sida där vi sätter in vår fjärdeformation mot Smothermans kedja. Deras enda uppgift är att stressa, ligga på, och förhindra baklängesmål! Jag tror de skulle klara den uppgiften alldeles förträffligt Sanningen är den att i egen zon har den formationen ofta rätt stora problem!

Ser man till Rögles målvaktsspel anser jag att vi står bättre rustade. Lars Volden är förvisso en duglig målvakt men inte alls i nivå med KHK:s Galbraith eller Vita Hästens Axel Brage

Då Rögle är ett lag som gärna kliver fram, borta som hemma, kommer detta öppna upp spelet på isen. En sådan spelbild kommer definitivt gynna oss. Vi slipper därmed det scenario som vi utsattes för mot KHK där vi oftast fick stångas mot samlat försvar runt egen målvakt. En form av motstånd som vi generellt haft svårt att dyrka upp under hela säsongen. 

Jag påstår inte att vi är så mycket bättre än Rögle att vi kommer vinna denna matchserie. Däremot hävdar jag att vi har större chans mot ett lag som öppnar upp spelet än dito lag som backar hem runt eget mål. Skulle vi få möta Vita Hästen ställs vi inför en helt annan problematik. En problematik som kan bli mycket svårare att bemästra. 

Vita Hästen är det lag som vunnit mest på att spela en utpräglad defensiv denna säsong. Självklart ska man anpassa sitt spel till det material man förfogar över men stundtals spelar man defensivt in absurdum. Om det blir Hästen vi ställs mot fasar jag för matcherna. Det kommer då bli en lång lång kamp där den som har mest tålamod vinner. I match efter match. Troligen kommer vi dominera spelet, vinna skotten överlägset, men när slutsignalen ljuder är det inte alls säkert att det är vi som står som vinnare. Dessutom, hela hockeysverige skulle garva läppen av sig om vi slås ut av Hästen!

Nej, ge mig Rögle i bäst av sju. Det känns bäst. Framför allt är jag övertygad om att vi kommer bjudas fantastiskt underhållande matcher mellan två lag som bara kör...







5 kommentarer:

  1. Jag hoppas verkligen att du har rätt i dina antaganden,själv är jag som vanligt lite skeptisk !!

    StorgurkanBosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja du, det är som att välja mellan pest eller kolera. Många anser att Hästen är en "enklare" motståndare. Jag är av annan uppfattning. Har sett deras matcher på slutet. De är fenomenalt skickliga på att stänga av motståndarnas offensiv. Sedan vänder de spelet och är oerhört skickliga i sina kontringar. Dessutom har de ett betydligt lurigare/giftigare powerplay än Rögle. Lägg därtill en målvakt som kan stå på huvudet i vilken match som helst:)

      Radera
  2. Som Röglesupporter ser jag verkligen fram mot dessa drabbningar mellan två jämna lag! Håller i stort med om din "kritik" mot Rögle men du har glömt den "Historiska X-faktorn" som börjar göra sig gällande i sedvanlig ordning fram på våren. Helt plötsligt går man in i någon sorts kvalbubbla och Rögles får alla pilar att peka i samma riktning och utväxlingen för laget blir stor. Nä, det kanske inte alls räcker till mot Västerås men Det Rögle ni skall möta nu är ganska annorlunda (speciellt mentalt) gämfört med tidigare på säsongen....återstår att se om det räcker! Väl mött!!

    SvaraRadera
  3. Som Röglesupporter ser jag verkligen fram mot dessa drabbningar mellan två jämna lag! Håller i stort med om din "kritik" mot Rögle men du har glömt den "Historiska X-faktorn" som börjar göra sig gällande i sedvanlig ordning fram på våren. Helt plötsligt går man in i någon sorts kvalbubbla och Rögles får alla pilar att peka i samma riktning och utväxlingen för laget blir stor. Nä, det kanske inte alls räcker till mot Västerås men Det Rögle ni skall möta nu är ganska annorlunda (speciellt mentalt) gämfört med tidigare på säsongen....återstår att se om det räcker! Väl mött!!

    SvaraRadera
  4. Calle Rosen är Rögles bäste offensive back. Men du verkar ha missat att han spelar i Rögle. Niklas Hansson kommer därefter och sen Vernace och Hellgren/Bengtsson.

    SvaraRadera