11 mars 2015

En sämre insats gav KHK chansen...



Vad annat kan man säga om dagens insats? I de tre tidigare matcherna var det till största del vi som var det drivande laget. Visserligen började dagens match lovande men efter den första perioden tog kraften, energin, bensinen slut. Dustin Johner höll sig framme på en retur och kunde retfullt enkelt peta in ledningsmålet fram till 1-0 redan efter fyra minuter. Den första perioden genomförde vi på ett mycket bra sätt. Men, som sagt, sedan tog orken slut(!).

De omdisponeringar i formationerna som tränarna tvingats till pga Jan Urbas skada bar inte hela vägen. I vanlig ordning var den kollektiva arbetsinsatsen överlag klart godkänd. Däremot såg jag i dagens match betydligt fler enkla misstag av våra egna spelare. Vi drällde med puck lite överallt på isen. Fick ingen harmoni, inget flyt, i spelet.

I takt med att vi själva tappade takt och fart bjöds KHK in allt mer i matchen. När väl KHK började mala på hade vi inte mycket att sätta emot. Vi försökte hålla ifrån och hålla undan genom ett tätt försvarsspel men till slut slank det in en kvittering. Som lök på laxen smällde KHK in ett ledningsmål bara någon minut senare och matchen var över. Idag fanns det inte energi kvar i laget för en allvarligt menad slutforcering.

- Man kan med fog säga att KHK stal den förra matchen som spelades i ABB Arena. Idag vann de välförtjänt då de var det bättre laget.

Den besvikelse, den bitterhet, jag känner i skrivande stund är fundamental och betungande. För mig, och andra, som varit med de senaste femton åren, efter omstarten, och känt doften av avancemang ett flertal tillfällen är nog känslan bekant. Allt sedan vi gick upp i Hockeyallsvenskan har vi varit ett stabilt lag. Vi har oftast varit med i racet om spel i kvalserien. Några gånger har vi tagit oss dit. Jag som supporter har invaggats i någon form av naivt hopp om sportslig framgång. Något som ständigt grusats. Det är summan av alla dessa besvikelser som just nu gör sig påmind. 

Vi förlorade denna matchserie i match nummer tre. Så ser jag det. Den långa matchen satte sig inte bara i kroppen, utan även i knoppen. Visserligen fick KHK slita lika länge rent fysiskt men de åkte hem med en seger. En seger och därmed en otrolig positiv känsla som hjälpte dem att hitta ny energi.

- Det är viktigt att påpeka att jag inte är besviken över någon enskild spelares insats. Jag är tvärtom stolt över att laget kämpade så väl men föll med flaggan i topp.

Jag vill även passa på, i all enkelhet, att klargöra följande: - Det var inte domarinsatserna i vår matchserie som fällde avgörandet

Det som däremot påverkade matchutgången var vår egen oförmåga att göra mål. Gör man inte mer än sju(7) mål på fyra matcher, ja, då är det inte lätt att vinna!

Nu ska jag deppa några dagar innan blicken höjs mot nästa uppgift!


Ett stort grattis till KHK och lycka till i SHL!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar