6 januari 2015

Gott & Blandat

Så här i väntan på match mot AIK i ABB Arena på torsdag har jag tagit mig friheten att fundera lite över tingens ordning under säsongen som varit. Allt har inte blivit som förväntat. Det enda som är som det var tänkt kan vara Malmös framfart i serien. Men i övrigt har det varit väldigt mycket "upp och ned" fram till nu...


Wener-gate
Först vill jag kommentera det som händer/hänt i Björklöven. Tydligen har man vid något/några träningstillfällen larvat sig med några extraövningar. Inget ovanligt. I detta fall tycks det varit övning/ar av annorlunda slag(!). Enligt inte helt tillförlitliga källor påstås att spelare beordrats att ta på sig boxhandskar och därefter puckla på varandra! Det hela skulle ha slutat med både näsblod, näsbensbrott och - hjärnskakning? För mig låter detta helt osannolikt! Alla som någonsin stått på ett par skridskor vet hur infernaliskt svårt det är att försöka puckla på någon. Det vill sig inte riktigt då fötterna tenderar till att glida, okontrollerat. Kort sagt får man ingen kraft i slagen. Att man då, ändå, med boxhandskar(!) som är rätt vadderade, lyckats skada varandra så pass känns inte logiskt!

Det roliga i detta, eller tragiska, är att spelarna som varit inblandade i denna holmgång(!) inte vill uttala sig utan hänvisar till - sin/sina agenter! Vad är det för jävla trams? Snart hänvisar väl spelarna till sina advokater! 

Som vanligt är det alltid roligt när Herr Wener är ute i blåsväder. Det tackar man för...

----------------

Södertälje
Snart vet man inte vad man ska tro, eller skriva, om anrika Sportklubben! Inför säsongen skrev man upp sig själv som en av kandidaterna till serieseger. Lagbygget man presenterade inför seriestarten skvallrade om att SSK visst kunde bli ett topplag. Supportrar och sponsorer hade gjort stordåd och dragit in pengar till spetsvärvningar. Som lök på laxen(!) lockade man till sig Janne Karlsson som tränare. Manegen var krattad, bordet dukat, men patienten - dog! Jag ger ibland uttryck för att jag har en viss insikt i och förståelse för vad som händer. I fallet SSK är jag dock helt off.  Nu ska man dock inte räkna bort SSK helt. Det räcker utmärkt att krampa sig upp till topp åtta för att fortfarande ha chans till avancemang till SHL. 
- Kan vara läge att sätta en slant på SSK!

----------------

Bröderna Bus!
Idag möts Malmö och BIK Karlskoga. Den stora frågan är inte vilket lag som kommer vinna. Nej, fokus från min sida är vilken/vilka spelare som först drar på sig ett matchstraff! Malmö kommer vara duktig taggade efter förlusten mot oss senast. BIK, å andra sidan, kommer inte genera sig utan sticka in näsan i jakt på ännu en seger. Kommer verkligen bli intressant. Synd och skam att Viasat väljer att visa SSK mot Mora denna omgång. En annan fråga är givetvis hur Calle Berglund mår. Är han pruttfri eller kommer han skita i brallan pga sin magsjuka?

Mina aspiranter till att få matchstraff:
- Christian Berglund (BIK)
- Calle Berglund (BIK)
- Daniel Wessner (BIK)
- Stefan Warg (BIK)
- David Liffiton (BIK)

----------------

Oskarshamn 
Laget som ständigt gör mig så brydd. År efter år, säsong efter säsong, med få undantag tycker jag laget underpresterar. Utgår jag från våra egna möten med IKO så upplever jag inte att vi varit så mycket bättre, spelmässigt. Likt förbaskat lyckas vi hålla till i de övre regionerna medan IKO, vanligtvis, plaskar runt i botten av tabellen. Märkligt, på min ära. Så har det sett ut i många säsonger. Oskarshamn är ett lag som jag absolut inte vill möta i ett avgörande läge. Ett lag som plötsligt kan få "allt att stämma" och då bli hur bra som helst. Tar de sig till topp åtta kommer de bli jobbiga att ha att göra med. Sanna mina ord. 


....det om det....


1 kommentar:

  1. Lugn gurkolle IKO är och förblir ett sop lag I botten

    SvaraRadera