16 december 2014

Mathias Bromé - igen...

Kanske något för Mathias?


I morgon ställs vi mot Mora. Ett Mora som faktiskt förlorat sina senaste tre matcher. Förlusten mot AIK på Hovet var tydligen något som sved ordentligt i skinnet på masarna då de ansågs sig ha gjort en "usel" insats. Lite som jag upplevde efter vår förlust, typ. Inför morgondagens match passade jag på att ställa ett par frågor till Mathias Bromé. 

Som bekant har inte Mathias, ännu, lyckats speciellt bra i poängproduktionen men får trots detta fortsatt förtroende i match efter match. Tillsammans med kedjekamraterna Jonte Berg och Marcus Söderqvist gör han alltid ett gott dagsverke. Säsongen 2013/14 var Mathias en notorisk poänggörare i J20 laget och  samlade ihop 39 poäng på 24 matcher. Det var mycket tack vare denna prestation han lyftes in i A-laget som då behövde mer offensiv spets. Utfallet poängmässigt blev inte det förväntade men då steget från att producera i J20 till A-laget är stort så var det inte förvånande. Däremot charmade Mathias oss alla med sitt frejdiga och respektlösa spel. 

Till den här säsongen var naturligtvis förväntningarna rätt stora på denna yngling. Skulle genombrottet, poängmässigt, komma nu istället? Efter 31 spelade omgångar ser vi att det ännu är långt kvar innan man kan kalla Mathias för poängspruta! Ingen kan dock ta ifrån Mathias att han alltid ger järnet ute på isen och ofta är med och skapar heta chanser mot motståndarnas kasse. Det är bara det där lilla sista som fattas. Flytet. Vi som varit med förr vet att rätt som det är så kommer spelare in i "zonen" och puckarna börjar plötsligt ramla in. 

Under dagen hade Mathias vänligheten att svara på mina frågor som nu kan läsas här:


Grattis till en fin svit på sex segrar Mathias!
- Tack så mycket.

Jag vet inte riktigt vad jag ska börja fråga om men varför inte fråga om du bytt skridskor till denna säsong?
- Nej jag kör på samma som förra året. Dock har jag nya som jag ska börja använda snart.

Är du en materialspelare? En spelare som gärna skyller på materialet när det inte går bra? Ibland ser man att spelare tittar på klubban när de missat att träffa mål
- Nej det tycker jag inte. Det får du fråga Mio vad han säger om det, en klubba bli ju sliten och mjukare efter ett tag du använt den. Därför vill många ha nya klubbor.

Kan du förklara för mig som inte fattar om det finns  olika hårdhet på klubborna? Och om det finns det, använder man som spelare "olika hårda" klubbor under matchen, eller hur funkar det?
- Det beror på vad du själv vill ha. Jag kör med flex 75 det är rätt mjuka klubbor. Sen har du vissa som kör med 110. Sen finns det ju vissa som har special. Standard flex är 75-85-95-100-110 tror jag! Sen kan man ju beställa den flexen man vill ha det kallas pm saker. Det är samma med vinkeln du har på bladet. Den får du bestämma själv om du vill också. Men det finns ju alltid standard vinklar som dom flesta kör med. 

Du spelar andra säsongen med A-laget nu. Det finns de som påstår att andra säsongen med A-laget är mycket tuffare än den första! Vad säger du om det?
- Kanske lite, men tycker det funkar helt okej ändå. Även fast jag vill göra mer poäng 

På träningar ser jag dig ofta stå och nöta extra mycket skott. Varför det, undrar jag? Kan du inte skjuta?
- Jo jag brukar nöta med Willy. Det är något jag måste bli bättre på jag tycker mitt skott är för dåligt. Därför kör jag extra på det. 

Vad känner du att du utvecklat i ditt spel så här långt in på denna säsong?
- Jag tycker jag tar mycket bättre beslut på banan. Samt har jag fått en mognare spel i allsvenskan.

Ingen kan ha undgått att se vilken härlig arbetsinsats du gör i varje byte. Men varför blir det så lite poäng från din klubba? Oflyt eller...?
- Önskar jag visste varför, det vill inte lossna riktigt, men det gäller bara att köra på varje byte. Det måste släppa nu.

Hur var känslan när du äntligen fick hänga en kasse hemma i ABB Arena? Tänker på ditt 3-0 mål mot Asplöven.
- Lättnad, man vill göra mål varje match, när man såg pucken gå in släppte en hel säck från ryggen. 

Vad är du själv mest nöjd över i ditt eget spel, förutom att du inte gör mål:)
- Jag tycker jag tar bättre beslut på banan. Spelar enklare och jobbar hårt varje byte jag får. 

Kan man vinna nio raka matcher? (Tänker på att vi nu har tre raka hemmamatcher)
- Självklart. Men en match i taget. Mot Mora i morgon först. 

När kommer ditt nästa mål?
Mot mora imorgon!

Något du vill lägga till?
- Hoppas så många som möjligt kommer till ABB Arena imorgon och stöttar oss för 3 härliga nya poäng! Vi ses i hallen!

Tack för dina svar!
- Tack själv Gurkolle.


Med morska män mosas Moras menlösa manskap!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar