14 december 2014

Dagens träning - Oscar Steen

Conny försöker sälja en bok till vårt nyförvärv Oscar Steen!


Tog mig friheten att masa mig ned till dagens träning, som för övrigt genomfördes i Mimerhallen, och besåg vårt senaste nyförvärv, Oscar Steen. Min uppfattning var att han gick "lite på halvfart" i några av träningsmomenten men ändå hann visa upp vilka fina kvaliteter han besitter. 

Under ett träningsmoment, spel fem mot fem, gick han in och alternerade som center i fjärdeformationen. Där visade han upp den blick för spelet som gör honom till en spelare av lite högre klass. Täckte puck och hittade inspel framför mål på ett mycket fint sätt. Helt klart kommer en frisk och kurant Oscar Steen tillföra mer spets till vår trupp. 

Jag har pratat med en hel del folk som anser sig vara kunniga inom området och alla säger samma sak: - Oscar Steen är en tillgång utöver det vanliga i Hockeyallsvenskan!  


Den stora nöten blir givetvis var tränarna ska slänga in honom. I vilken formation? En fullt frisk Oscar Steen ska spela i en ledande formation. Inte tu tal om detta. Men vilken formation är ledande i truppen just nu? Vi är tillfälligtvis så lyckligt lottade att alla formationerna presterar i sina byten ute på isen. Det pendlar lite från match till match vilken formation, kedja, som har mest fart och fläkt. I ärlighetens namn vet jag inte själv vilken kedja som jag skulle vilja kalla vår "förstakedja". 

Vill man använda Oscar i en producerande lina som poänggörare eller vill man använda honom som en klok "tredjegubbe" som täcker upp bakåt? Väljer man att plocka in honom som center i fjärdeformationen får vi plötsligt en helt annan dignitet på den formationen. Då får han kampera ihop med skridskostarke Jonte Berg och rivige Mathias Bromé. Oscar kan då fokusera att lira "hög trea" med fokus på hemjobbet. Kan vara en bra ingång i laget..

- Men då ryker Marcus Söderkvist och vad gör man då med honom? Sätter ned honom i en backposition igen?

Träningen i övrigt bjöd på ruskigt högt tempo, enligt mitt förmenande. De tränades mycket på uppspel och ingångar i anfallszon. Spelarna gick verkligen hårt och tufft fram. Ingen lade fingrarna emellan i närkampsspelet. Det var nog så nära matchspel man kan komma under ett träningspass.

Till sist noterade jag återigen att Mathias Bromé är en otroligt ambitiös ung man. Som vanligt stannade han kvar extra länge på isen och nötte. Denna gång skotträning. Han slet så hårt att han till slut låg helt utslagen i mittcirkeln. Tur att ynglingar av hans sort har lätt för återhämtning..

Mot sjunde raka segern....











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar