15 november 2014

Domaren




I matchen mot BIK Karlskoga rådde det stundtals en upprörd stämning på läktaren och det som upprörde var domarens bedömning. Så är det ofta på en läktare. Denna gång ansåg många att det egna laget blev förfördelade. Att domarens bedömning gav slagsida ur rättvisesynpunkt och därmed gavs det ena laget större fördel än det andra.

Själv var jag både förbryllad och förargad över hur domaren för dagen valde att agera i sitt rättskipande. 

Först ska jag dock säga att de utvisningar som vi själva drabbades av var korrekta. Så även de utvisningar som drabbade våra motståndare. Så långt allt väl. Men det som retade många, och även mig, var de utvisningar som domaren inte beivrade. Låt mig ge tre exempel som jag har färskt i minne:

- Johan Jonsson kliver fram i mittzon, dumpar pucken strax före blå, och ska sätta fart efter pucken själv. En BIK: are sätter upp klubban i bröstet på Johan och hindrar honom att åka efter pucken. Domaren väljer att fria.

- Mikael Frycklund tar pucken i mittzon, driver på mot motståndarnas blå. På vägen fram får han en rejäl slashing från BIK-spelare som stöter från egen zon samtidigt som han blir tydligt hakade av BIK-spelare som jagar i ryggen på honom. Domaren väljer att fria

- Jan Urbas befinner sig framför BIK: s mål när deras back tar burskydd. Urbas sätter fart ned mot kassen för att stressa denne back. En BIK-spelare sätter resolut upp klubban i hans bröst och hindrar honom att åka. Domaren väljer att fria.

I min bok tre klara utvisningar för slashing eller interference som domaren av någon anledning väljer att inte beivra. Om domaren valt att ta utvisningar i ovan nämnda fall hade matchen kunnat utvecklats helt annorlunda. Framför allt hade vi redan under den första perioden fått möjlighet att spela powerplay två gånger. Nu fick BIK spela fem raka powerplay innan vi fick vår första chans i denna spelform.

Jag påstår inte att vi vunnit matchen om domaren dömt annorlunda, men, helt klart blev våra egna spelare väldigt frustrerade över detta faktum. En frustration som tyvärr resulterade i att de tog några onödig utvisningar.

- Nu kan jag dock tycka att våra spelare borde vara så rutinerade att de inte låter sig påverkas av en domare som dömer så som var fallet i matchen mot BIK Karlskoga. 

Däremot tror jag inte, som andra vill göra gällande, att vissa domare "tycker illa om" vissa lag och därför försöker ge det andra laget fördel. Det känns väldigt långsökt. Däremot är min uppfattning av domarnas bedömning i årets Hockeyallsvenska att man aldrig vet vilken "nivå" som kommer att gälla. En del hävdar att domarkvalitén inte följer den utveckling som ligan har. Domarna har helt enkelt halkat efter...


En sak är dock fullständigt glasklar: - Det är inte domaren som missar i markering framför eget mål eller inte lyckas få trissan i mål.


Nu till nästa inlägg...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar