8 oktober 2014

Nyförvärv..



Under gårdagen hände det saker. Vår sportchef tog ett djupt andetag(!) och plockade in två nya spelare till vår trupp. En yngling från SHL och en gamling från division ett. Ynglingen heter Erik Andersson och har gjort ett tjugotal matcher med HV71 i SHL. Gamlingen är ingen mindre än vagabonden Stefan Gråhns med senaste klubbtillhörighet Åkers IF. Sedan tidigare har vi lånat in Jonte Berg från Arboga. Jaha! tänker jag och rynkar på pannan. Två spelare från division ett ska spetsa ett lag med ambitioner att nå SHL! 

Det är så man måste tänka till flera gånger för att få grepp om tanken med dessa förstärkningar. Vad är det man vill uppnå? Vad är det huvudsakliga syftet med dessa värvningar? Det är lite av knäckfrågan i detta. 



Jonte Berg minns jag framför allt som en väldigt duktig defensiv forward som gjorde väldigt bra i från sig i boxplay. Med sin fart var han även ett hot offensivt i denna spelform. En förlupen puck, en slarvig passning, och Jonte kunde skena iväg över isen i en överraskade spelvändning. Är det den rollen han är tänkt att ha även denna gång?



Stefan Gråhns är en spelare som flyttat runt, mer eller mindre frivilligt, i en hel del klubbar. Under gårdagskvällen kontaktade jag flera personer som sett honom spela i sina respektive klubblag. Jag ville ha en mer nyanserad(!) bild av honom som spelare. Vad tillför han, helt enkelt. Den bild som växte fram under kvällen gjorde mig mer tillfreds. Stefan Gråhns fick goda vitsord av de jag pratade med. En del höll honom väldigt högt medan andra nöjde sig med att han gjort helt ok insatser. Den gemensamma nämnaren var att han är en spelare som gnuggar på, lite av en pådrivare. En spelare som gör sitt jobb, ordentligt, i varje byte. En spelare som dessutom inte drar sig för att hoppa in i hetluften när så behövdes. 

Med Stefan Gråhns får vi ingen poängmaskin. Däremot får vi en spelare som gör sitt jobb, varje byte, varje match, och gör det till 100%. Kanske har vi här en kopia av Stefan "Stiffen" Holmgren. En ettrig, jobbig, och lite småful spelare som skapar utrymme till andra. Jag är därför försiktigt positiv till denna värvning. Frågan är bara var, i vilken formation, han kan tänkas göra störst nytta?



Erik Andersson är för mig en helt obekant spelare. Här gör jag mig inga stora förväntningar. En spelare som får sparsamt med istid i SHL kan inte förväntas dominera i Hockeyallsvenskan. Exempel på detta har vi sett flera gånger tidigare. Förhoppningsvis innebär Eriks inträde i laget att konkurrensen ökar och därmed tvingar övriga forwards att vara riktigt på tå. Det om något är en positiv effekt. Kanske är det så denna värvning ska fungera? 


Det är bra att sportchefen agerar men nu återstår det viktigaste. Spelplanen. Oavsett vilka spelare vi har att tillgå måste laget börja följa den spelplan som är tänkt. Utan en fungerande spelplan som spelarna underordnar sig är risken stor att spelet fortsätter lysa med sin frånvaro.


Nu kör vi över Malmö!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar