19 oktober 2014

Nick Angell - tillbaka




Till matchen mot SSK får vi äntligen tillbaka Nick Angell på isen. En efterlängtad comeback för oss supportrar då vi i övrigt har ont om offensivt spelskickliga backar i laget. Då jag haft förmånen att träffa Nick så vet jag vilken härligt positiv inställning han har till det mesta. Jag skulle vilja beskriva honom som en otroligt glad och charmerande personlighet. På många sätt personifierar han vår egen bild av hur amerikanska idrottsmän är. En trevlig prick, helt enkelt, om uttrycket tillåts. 

Nu tänker jag dock titta lite bakåt och se på vilket sätt Nick Angell bidraget med sin spetskompetens för laget. Har hans intåg i truppen fått det utfall som vi förväntade oss?

Låt oss till en början titta på lite statistik:

Nick Angell
Spelade matcher: 11
Gjorde mål: 0
Assist: 5
Utv: 33
+/- : -4

Johan Jonsson
Spelade matcher: 10
Gjorde mål: 0
Assist: 2
Utv: 0
+/- : 2

Jonas Emmerdahl
Spelade matcher: 14
Gjorde mål: 1
Assist: 1
Utv: 12
+/- : 0

Hampus Larsson
Spelade matcher: 14
Gjorde mål: 0
Assist: 2
Utv: 4
+/- : 0

Per Helmersson
Spelade matcher: 14
Gjorde mål: 0
Assist: 1
Utv: 8
+/- : -3

Simon Fredriksson
Spelade matcher: 10
Gjorde mål: 0
Assist: 1
Utv: 10
+/- : -1

Jag nöjer mig med ovanstående backar för att försöka se hur respektive spelare faktiskt presterat. Marcus Söderkvist alternerar på flera positioner och får därför lämnas utanför denna gång.

Nu ska man inte dra allt för långtgående slutsatser av den statistik jag tagit fram. Många andra faktorer måste vägas in för att kunna skapa en helhetsbild av en spelares totala insats. Men, en fingervisning ger det, i alla fall.

Intressant i alla fall att den back som framstår som mest effektiv är Johan Jonsson. Det anmärkningsvärda med honom är att han ännu inte dragit på sig någon utvisning, som back? Det måste innebära något. Kan det vara så enkelt att han väljer att jobba mycket med fötterna? Han hinner därmed hela tiden komma i rätt position och behöver inte ta till fasthållningar eller andra otillåtna medel. Inte vet jag, men en stabil back är han, onekligen.

Överlag anser jag att våra backar fått alldeles för mycket "skit" för sina insatser. Ser man på deras statistik så framstår inte deras insatser som så bedrövliga som många vill göra gällande. Allt hänger ihop! När inte offensiven biter, när inte forechecking eller styrspel fungerar, då hamnar backar i trubbel. De hamnar ofta i ingenmansland. De hamnar ofta på tu man hand mot anstormande motståndare som kommer i snabba spelvändningar. Kort sagt anser jag att våra backar skött sig godkänt sett till de förutsättningar som varit de första fjorton omgångarna. Nu kan allt bara bli bättre..


Men nu åter till den spelare som detta inlägg skulle fokusera på, Nick Angell.

Nick är fantastisk spelskicklig och vågar göra saker med pucken. Det är bra. Mycket bra. Det som är mindre bra är när han tenderar att hålla i pucken lite för länge, ibland. Dessutom spelar han ofta med väldigt väldigt små marginaler. Frågan är om det ena är en förutsättning för det andra? Måste han spela på "sitt sätt" för att lyckas? På pluskontot har vi spelskickligheten. Utan tvekan. 

Man kan jämföra Nick med Conny Strömberg. Connys spel bygger på att leta ytor och passningsvägar som ingen annan ser. Han tar blixtsnabba beslut och ibland blir det fel. Väldigt fel. Då kommer en spelvändning som ett brev på posten. Men, om inte Conny vågar slå sina aviga och geniala passningar, då blir han plötsligt bara en spelare i mängden. Om inte Conny ges utrymme att misslyckas kommer han helt enkelt aldrig att lyckas. 

Det som, dessvärre, drar ned betyget på både Nick och Conny är, utvisningarna! Det är nu som jag börjar närma mig kärnan i min argumentation och det är, frustrationen. Ingen kan ha undgått att se att våra motståndare går rätt hårt åt Nick Angell. Han får en hel del fula smällar i närkamperna. Varför? Sanningen är nog så enkel att våra motståndare vet att de kan störa Nick´s spel genom att vara extra frän mot honom. Det är här jag upplever att Nick måste vara mer kylig även om det givetvis inte alltid är så lätt. 

Min önskan är att Nick spelar med lite mer fart i egen zon, släpper iväg pucken snabbare, och spelar med större marginaler. En förutsättning för detta är givetvis att våra forwards åker och rör sig rätt. 

När det gäller spelet i offensiv zon, powerplay, finns inte så mycket att säga. Där är Nick oftast briljant. Det enda jag saknar där är att han laddar på med lite mer skott!


Min summering och önskan om Nick´s spel:
Defensivt:
- Större marginaler i egen zon
- Snabbare uppspel
- Mer fart

Offensivt:
- Mer slagskott!

Allmänt:
- Mer kyla

Kommer Nick igång med sitt spel på samma sätt som han spelade i KHK förra säsongen blir det många högtidsstunder för oss supportrar.

-------------------

Uppdaterat:
PS! Har tagit bort ett stycke ur texten där jag påstod att +/- statistiken påverkas av spelet i boxplay. Detta var helt på tok. Rätt ska vara rätt. Det finns dock ett undantag. Det är när det laget med minst spelare på isen gör mål.

"Gjorda mål för ett lag som spelar med fler man på banan, i powerplay, räknas inte in i statistiken. Motsvarande räknas gjorda mål mot ett lag som är i numerärt underläge, boxplay, inte med. Gjorda mål för ett lag som är i numerärt underläge, ett så kallad "shorthanded"-mål, räknas dock med, liksom för spelare i laget som var numerärt fler" (Källa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar