10 september 2014

Inför premiären #1




Nu är det mindre än ett dygn innan det smäller i ABB Arena. Hemmapremiär mot nykomlingen Vita Hästen. Hallen kommer fyllas av bortasupportrar och stämningen förväntas bli hög. Runt 600 Hästen-supportrar väntas anlända till hallen. Som vanligt försöker Bloggen hitta personer, gärna supportrar, som får hjälpa till att presentera sitt lag. Denna gång är det supportern Martin Lindgren som hittats, och kan följas, under namnet @gummitrissan1

Det finns lite Västeråskoppling till Norrköpingslaget. Vår egen produkt Daniel Rydmark spelade för Hästen säsongen 2004-2005. En säsong han avslutade med att spela kval till Allsvenskan för - Borås! Sedan har vi givetvis Marcus Eriksson som spelade med oss säsongen 2012-2013. En fantastisk skicklig spelare som tyvärr inte fick ut allt sitt kunnande hos oss. I Hästen fortsatte han dock, som vanligt, att producera massor av poäng. Tar med ännu en spelare med anknytning till Västerås som spelade två säsonger under tidigt 90-tal för Hästen - Greger Artursson! Greger spelade aldrig för oss men är faktiskt född i Västerås. Greger minns nog de flesta som framgångsrik back spelandes i Färjestad.



Vad har du för "koppling" till Vita Hästen?
- I grund och botten så är jag en vanlig supporter. Men mitt supporterskap ger sig idag uttryck i att jag jobbar för föreningen. Bland annat så kommenterar jag de webbsända matcherna och skriver artiklar på hemsidan.

Hur många säsonger har du trott att "nu går vi upp" innan det verkligen inträffade?
- Oj! Jag vill nog minnas att jag verkligen har trott på avancemang tre eller fyra gånger. Man är väl lite utav en drömmare..

Finns det spelare som ni tappat till denna säsong som du gärna sett spela kvar i klubben?
- Då hade jag gärna sett att både Viktor Torstensson och Jeff Jakobs hade varit kvar. Det på grund av deras fantastiska personligheter.

Ge mig namn på tre spelare som du tror kommer bli särskilt betydelsefulla under säsongen. 
Självklart måste jag svara Marcus Eriksson, på det sättet som han klev fram i slutet av förra säsongen och visade vilken ledare han är på isen. Sedan så tror jag att Juha Uotila kommer att vara otroligt viktig för laget, liksom Axel Brage.

Finns det någon spelare i truppen som absolut inte får bli skadad?
- Jag vill gärna tro att det finns utrymme för skador på viktiga spelare, men en skada på tex Brage skulle nog vara lite jobbigt.

Anser du att det fattas någon "spelartyp" i truppen just nu?
- Kanske en spelare som Daniel Wessner. Men det är svårt att säga, man vet aldrig vem som kommer att kliva fram och köra "pannbenshockey".

Vad har du för förväntningar på laget, rent spelmässigt?
- Jag tror att det kommer vara ett lag som gnuggar och krigar i alla lägen, blandat med lite finlir när tillfälle ges.

Vad tror du om publiktillströmningen?
- Intresset i Norrköping har ju ökat rejält de sista åren, inte minst under förra säsongen. Jag tror att vi kommer se en markant publikökning i början av serien. Sedan så har vi en otroligt kräsen sportpublik här i staden, så det är inte omöjligt att snittet sjunker en smula under seriens gång. 

Vad kan vara en rimlig placering för Hästen att sikta in sig på?
- Jag tycker att det känns ganska öppet mellan placeringarna 10-14. Så hjärtat säger att det blir en tiondeplats. Nykomlingar kan alltid .överraska

Törs du tippa matchen?
- Ja det gör jag. VIK vinner med 4-3. Då ska man även ha i åtanke att jag är en urusel tippare.


Bloggen tackar för dessa svar och förväntar sig självklart att nykomlingen Hästen får vända hem utan minsta poäng i bagaget...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar