1 augusti 2014

Träning, tränare, nyordning..

SSK - jag säger då det!


Vi skriver den första augusti och sommarvärmen är fortfarande påtaglig och tryckande. Löften om svalare luft, en och annan åskskur, tycks inte besannas. Åtminstone över vår lilla stad. Men vad gör det? Tids nog kommer vi alla, huttrande och muttrande, stå vid våra grindar och svära över snö, kyla, och nordliga vindar. Var sak har sin tid. 

Den eminente Johan Thalberg skrev en text på sin blogg som väcker till eftertanke. Kort sagt så fruktar Johan att Hockeyallsvenskan som produkt och varumärke kommer att urvattnas efter denna speciella säsong. Om det kan vi bara spekulera. Själv är jag som tvestjärten. Vet inte vilken stol jag ska sätta mig på. Vet inte vad jag ska tro. 

Den omedelbara känslan när beslutet om att Kvalserien skulle skrotas var närmast att likna vid en - chock, sedan förvåning, därefter tomhet. Det blir gärna så när nymodigheter tränger ut det gamla, det välkända och beprövade. Nu, när det gått en tid, är jag osäker på vad jag egentligen tycker eller tror. Anledningen till denna min tvehågsenhet är den mellansäsong som nu råder där SHL ska utökas till fjorton lag. Det är liksom ingen ordning alls just nu. Råder lite hysteri från alla håll. Media, supportrar, sportchefer, sponsorer gör sin röst hörd och pekar på att 'det är nu eller aldrig' som gäller. Som om det inte skulle komma en morgondag, en ny säsong, och en till, efter denna?

- Men självklart kommer det en morgondag, som alltid.


Låt mig spekulera och argumentera lite. 
Med fjorton lag i SHL är det sannolikt att kvalitén på alla lag inte kommer vara lika hög. Detta skulle innebära att de lag från SHL som får spela utslagsmatcher(mot lag från HA) är sämre än de lag som tidigare fått kvala sig kvar genom spel i kvalserien. Samtidigt kommer det alltid finnas minst två lag i hockeyallsvenskan som fortsatt kommer satsa mot att nå SHL. Med detta mitt resonemang skulle möjligheterna för lag från HA att ta sig upp öka(!). Vad sägs om det, Herr Thalberg?

- Med denna häpnadsväckande reflektion lämnar jag ämnet för denna gång!


Dagens träning i Mimerhallen
Då man är genuint nyfiken blev frestelsen allt för stor. Kunde inte invänta ispremiären på söndag utan smet ned under förmiddagen till Mimerhallen. Klockan 11:00 anträdde då årets trupp isen. Ja, förutom de spelare som ännu inte anslutit. Mina argusögon var inställda på att avslöja brister och svagheter likväl som finess och elegans i de övningar som genomfördes. Av detta blev platt och intet. Hamnade istället i samtal med trevliga personer på läktaren och fokus blev inte hundra procent på övningarna ute på isen. Men vad gör väl det? Det jag såg av träningen var dock positivt. Upplevde att det var förvånansvärt bra fart i alla övningar trots den tidiga timmen på säsongen. Herregud, spelarna har ju knappt vart på is ännu, men ändå kördes det på i ett riktigt bra tempo!

Istället för att följa spelarnas förehavande på isen valde jag att studera tränarnas agerande under olika övningar. Det jag såg gjorde mig tillfreds. Hela träningen, med alla övningar, kändes väldigt välstrukturerad. Det var väldigt lite 'dötid' där tränare gick in för att förtydliga eller förklara. De tre tränarna syntes ha olika, och tydliga, roller på isen.

- Mitell, den odågan, roade sig med att skicka slagskottspassningar till anfallande forward. Något som resulterade i att en puck styrdes upp i väggen endast två dm över undertecknads huvud!



Martin Filanders ledarskap känns fortsatt uppdaterat och modernt. Istället för att 'gapa och skrika' sökte han upp spelare och gav direktiv. Däremot markerade han då och då, genom att slå med klubban i isen, om någon eller några spelare 'fuskade lite' i något moment.

Sammantaget känns tränartrojkan redan nu sammansvetsad. Något som är viktigt för hela truppen. Tydliga roller är A och O när det gäller ledarskap. Nu är det upp till spelarna att göra sitt jobb. Om så sker kommer denna säsong bli riktigt rolig. Sanna mina ord.

- För övrigt briljerade Martin Filander på mer än ett sätt. I slutet av träningen passade han på att visa hur man skjuter. Ruskigt bra slagskott, måste jag säga!



Bloggen väljer därmed att inte bedöma några enskilda spelare. Tycker alla som var på isen körde på riktigt bra. 

Det om detta....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar