5 augusti 2014

Träning och lite annat..


Som ett välspelande piano - vitt och svart!

Som vanligt åkte jag ned till Mimerhallen lagom för att se A-laget genomföra ännu en förmiddagsträning. Utanför hallen låg rökdiset från skogsbranden som en våt filt och påminde om den närmast bisarra situation som uppstått i norra länsdelarna. Vanligtvis är vi bortskämda med att läsa om naturkatastrofer på bekvämt avstånd genom olika medier. Inte alls lika 'roligt' när katastrofer utspelar sig granngårds. Det är i stunder som dessa som man gör en och annan nyttigt reflektion här i livet. Allt handlar inte om ett lag som ska ta sig till SHL. Livet är så oändligt mycket mer komplext, innehåller så mycket annat att uppskatta. Att människor behöver stöd och hjälp för att rädda hem, sin egendom, rent av sina liv, är exempel på saker som kan kännas viktigare än att VIK Hockey just nu saknar en riktigt bra back! Av den anledningen tycker jag att det mediala fokuset ligger där det verkligen behövs. Att VLT missar att leverera fullödiga och ständiga uppdateringar om Gulsvart i dessa krisens dagar tar jag som en självklarhet. Nog om detta!




SSK
Den som följer mig på #twitter vet nog att jag sedan en tid tillbaka driver en hel del med supportrar till anrika SSK. Anledningen är givetvis deras hybris inför den stundande säsongen. Visst, de har värvat ihop ett hyggligt lag, skaffat en bra tränare, och kan säkerligen vara med och 'busa' lite denna säsong. Däremot ställer jag mig tveksam till om deras förvärv verkligen håller måttet. Så, jag kommer fortsätta gissla SSK:are tills laget börjar prestera och därmed motbevisar min tes om dess oduglighet!




MrMadhawk
Jag gillar Johan och tycker han gör ett förbaskat bra jobb. Unnar honom även att efter många års slit få njuta lite frukter i form av sin anställning i massmedia(Expressen) Detta förhindrar inte att jag just nu passar på varje tillfälle att häckla den gode Johan. Se det gärna som ett led i den psykologiska krigföringen inför det som komma skall. Just nu tjafsar jag med honom om publiksiffror. Framför allt om hur dessa presenteras. Ett intressant tema, tycker jag. Som bekant skiljer man inte på besökande, publik, eller sålda biljetter när det ska redovisar om hur många som 'såg matchen'. Det blir någon form av medianvärde, istället. Man tar lite här, lägger till lite där, och räknar bort några här, och får fram en 'publiksiffra'. 



Träningen
Fick trevligt sällskap på läktaren denna förmiddag i form av VLT:s Johan Thalberg. Givetvis blev det en massa prat om laget, framtiden, värvningar, och så vidare. Fick även en kortare pratstund med vår sportchef Niklas Johansson som jag upplevde satt och myste av det han såg på träningen. 

Träningen då? Jo,vars. Fortsatt bra fart, ordning och reda, struktur, noggrannhet och tempo. Allt fler spelare börjar verkligen få ordning på både armar, ben, och skalle. Allt fler pass sitter perfekt på blad och intensiteten i allt som görs är väldigt uppskruvad. Finns inte utrymme för några latmaskar på isen kan jag lugnt säga. 

På tal om latmaskar(!) så är det två spelare i laget som just nu grillas väldigt hårt. Matthias Bromé och Matthias Linnarud kör extrapass så det duger. Vad kan detta bero på, tro? Har herrarna månne inte gnuggat på med sommarträningen som det var tänkt?

VLT tar reda på varför...



Dustin Johner
Följde Dustins förehavanden på isen och kan inte låta bli att imponeras. Den pojken(!) har klass! Allt han gör gör han med stil, fokus och elegans. Ser redan nu grymt fin ut i puckhantering och skridskoåkning. Har definitivt inte legat på ett sofflock hela sommaren.


13/8
Då ansluter tre spelare till. Williams, Fornataro, McGrath. De kommer lagom till det 'vildmarksläger' som laget kommer genomföra ute i Mälaren under dagarna två. Övernattning på Aggarön, vad jag förstår. Kanske blir dieten halstrad mört och stuvad huggorm? Ett trevligt evenemang som ska 'sy ihop' truppen på ett bra sätt. Ivriga supportrar väntas komma simmande under kvällen för att bevittna festligheterna...

Ha det gott alla, så hörs vi..











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar