13 augusti 2014

Reaktion...

Fick en intressant reaktion på mitt senaste blogginlägg. En supporter till BIK Karlskoga tände till och skrev ett genmäle.


Tänkte analysera detta svar ur ett egenintresse. Skribenten ställer ett antal frågor till undertecknad.

Tycker du det är smart att springa in på ett forum och länka till ett vinklat matchreferat?
- Först och främst sprang jag inte men förstår symboliken. För det andra ger jag min bild av matchen, en bild som självklart blir subjektiv. Det är min upplevelse av det som hände. Med andra ord är de allra flesta inlägg jag skriver vinklade. Dock ser jag ett värde i detta. Om supportrar bara läser artiklar skrivna av sina egna trosbröder finns det risk för ett strykande medhårs som inte lyfter fram allt som finns att berätta. Själv tycker jag det är uppfriskande att ta del av andra supportrars reflektioner av det jag själv har sett. Ofta hjälper det mig till att få en mer nyanserad, och objektiv, bild av mitt eget lag.

Vilken reaktion vill du få?
- Tja, primärt är jag inte ute efter någon speciell reaktion alls men uppskattar alltid en dialog. 

Hur kan ni hänga upp er på att "grisa"?
- Självklart hänger jag upp mig på just detta då många supportrar till BIK Karlskoga ser detta som en naturlig del i spelplanen. Det finns helt tydligt en acceptans hos BIK:s supportrar till att laget "grisar".  Med tanke på detta borde inte någon BIK-supporter förfasa sig över att motståndare kan tänkas ha en annan, och mer negativ, uppfattning om detta sätt att uppträda.

Ska man behandla era kvinnor med silkeshandskar eller?
- Den frågeställning känns inte riktigt adekvat. Ärligt talat förstår jag inte vad skribenten syftar på då han skriver "era kvinnor"? Lämnar därför denna frågeställning därhän.

Lär dom inte ut att spela tufft i Västerås?
- Jo tack. De flesta spelare i VIK vet hur man spelar fysiskt - på isen. I mitt tidigare inlägg ifrågasatte jag inte att BIK spelade fysiskt. Jag ifrågasatte det ständiga gnällandet från båset. En helt annan sak.

Till sist fick jag en uppmaning att skaffa en hobby samt en kärring att gnälla på. 
- Jag har redan flera hobbys. En är att reta upp enstaka motståndarsupportar. En annan att spela Diablo 3. Har dessutom, sedan 34 år tillbaka en alldeles underbar kärring att gnälla på.

Till sist vill jag bara säga att jag ärligt uppskattar när folk skriver vad de tycker och känner. Det är om inte annat ett tydligt tecken på passion och lidelse. Anser att vi alla, rent generellt, borde vara duktigare på just detta. Det är både uppfriskande, spännande och intressant.


För säkerhets skull förtydligar jag här och nu följande: 
- Jag gillar det som kallas för "Boforsandan". Det är något unikt.
- Jag anser att BIK Karlskoga har ett lag som mycket väl kan blanda sig i en toppstrid. Frågetecken dock på målvaktsspelet.
- Jag anser fortfarande att det kändes fånigt, barnsligt, att spelare i BIK Karlskoga la så mycket energi och fokus på att "gnälla och skrika" från båset.

Sådan är jag och andra må tycka annorlunda...


2 kommentarer:

  1. Gurkolle, med risk att bli betraktad som inställsam vill jag ändå ge dig en eloge för ditt suveräna sätt att hantera kritik. Det bästa är att du tar diskussionen och inte ger dig med dåliga bortförklaringar. Detta önskar jag se hos flera andra. Ser fram emot att följa din blogg och förhoppningsvis byta lite tankar på plats i ABB Arena kommande säsong(er).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget emot en viss inställsamhet, bara så du vet!

      Radera