3 april 2014

Dumt det blev - mot AIK!

Gulsvart & Svartgult #brasupporterkultur


Västerås - AIK 1-4
Ja, jag såg matchen mot AIK hemma i ABB Arena, självklart. Från samma plats som alla andra matcher i arenan. Södra stå. Och visst trodde jag. In i det sista. Men det blev mest ingenting av det jag trodde på. Första perioden mot AIK blev mer likt en försäsongsmatch. En träningsmatch. Två lag som inte riktigt visste hur de skulle hantera situationen. Två lag som kom in på isen aningen uppgivet med förlorarstämpeln i sinnet. Två lag som troligen försökt steppa upp, se chansen, men som ändå inte riktigt trodde på möjligheten. Därav det relativt avslagna spelet på isen.

Vi skapade våra chanser, som vanligt. Vi brände våra lägen, som vanligt. Vi bjöd AIK på en fin spelvändning där de kunde göra 1-0, som vanligt. Överhuvudtaget såg det ut som vanligt, denna kvalserie. I alla fall för oss. För Gulsvart. 

Jag är övertygad om att spelarna gjorde sitt bästa, efter förutsättningarna. De ville säkert som amen i kyrkan avslutade säsongens sista hemmamatch med en seger. De ville garanterat bjuda sina trogna en underhållande match som ett litet plåster på såren för tidigare förluster och som en värdig avslutning. Det blev som det blev med det, pannkaka!

På något sätt blev det en logiskt avrundning av denna säsong, även om två matcher återstår, då vi nu förlorade mot AIK, igen. Det var ju så vi började denna säsong. Med förlust mot just AIK, i Märsta. Då var det augusti och drömmarna tog form. Nu är det april och drömmarnas tid är förbi. Så kan det gå..

Två saker var mer roliga denna kväll. Ynglingen, och yrvädret, Mathias Bromé fick ett stipendium från Westinghouse. Motiveringen hörde jag inte men jag gissar att den innehöll adjektiv som snabb, orädd, rivig, och underhållande. Kul att Bromé fick denna utmärkelse. Men ännu mer kul om Bromé fått spela lite mer. Men, men. Hans tid kommer..

Den andra saken som var rolig var att jag träffade på en god vän,@TheStockholmian, från #Twitter. En person som jag stött och blött med under en lång tid. Finns otroligt många härliga, sunda, trevliga, insiktsfulla, supportrar till alla lag i vårt avlånga land. Inte nog med det. Stötte även på en skribent från Gurkburken, Onside, och även vi hann byta en hel del åsikter om matchen, säsongen, och livet rent allmänt.

Jaha, det var det. Det var säsongen, det. Visserligen återstår det två matcher som har stor betydelse, men inte för oss. Nu handlar det om att avsluta säsongen värdigt. Inte lägga sig platt och skämma ut sig. Vår inställning till kommande matcher kan få en direkt avgörande betydelse. I nästa omgång, på fredag, möter vi Rögle. De har chansen att nå SHL. Andra lags supportrar ser gärna att Gulsvart går in i den matchen med fanan högt. Inte säljer sig billigt. Ska Rögle vinna så ska de banne mig få slita arslet av sig. Allt annat är under all kritik. Hoppas verkligen våra spelare kan samla ihop sig och visa oss supportrar att de kan - bara de vill!

Finns det något mer att tillägga angående matchen mot AIK? Nä, det tycker jag inte. Jag kan iofs dra till med den gamla klyschan att "hade vi fått ett mål i början så hade matchen....", eller , "vi hade behövt lite stolpe in", eller, "det var inte vår dag", eller, "vi var inte riktigt på tårna", etc etc...


Nu kör vi över Rögle!









2 kommentarer:

  1. Hej! Jag hoppades från början att RBK eller VIK skulle gå upp! så idag hoppas jag att RBK vinner eftersom VIK är ute tyvärr!
    Det jag vill ta fram här är den hatkultur en del klubbar har i dags dato efter dråpet på en DIF anhängare så är det dags att titta sig själv i spegeln. Jag har tittat in i några forum bla ÖHKs, VIKs och Lifs forum och då slår det mig att 2-3 st i respektive forum fullkomligt dränker av hat popaganda och på detta sätt får med sig en del i detta. Jag ser en direkt koppling till det tragiska som hände i Helsingborg och till vilseledda personer som blir manipulerade och ingår i en hatkultur. Det är oftast tonåringar som är kluvna men vad jag förstått så är det flera äldre i dessa forum som fullkomligt frossar i andras olycka. Jag är själv Leksing sedan 70-talet och känner 100 tals som håller på Leksand. Jag har nog sett ca 300 Lif matcher live. Av ALLA Lifare jag känner så har jag aldrig hört ett ont ord om tex ÖHK och VIK. Så jag förstår inte de 2-3 Lifare som spyder galla på ÖHK och VIK bla. Jag har ALDRIG sett ÖHK live då inte dessa matcher inte har dragit någonting. Jag har sett VIK en gång på 90-talet. Sedan så läser man att vissa kritiserar utseendet på Lifs supportrar vilket är riktigt allvarligt och sådant måste vi alla ta avstånd ifrån. Det måste väl vara en dröm att få se allt från unga till gamla, kvinnor, män och invandrare i publiken. Ps VIK har fått fram några riktiga legendarer
    Lidström (Norris Trophy 7 ggr
    Salo Os guld (Matchvinnare i finalen)
    Popovich Nhl-spelare i Montreal och ass coach i Tre kronor
    Bra blogg för övrigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en intressant kommentar. Själv har jag för länge sedan tröttnat på den "stämning" som råder på de allra flesta forum idag, tyvärr. Ofta är det som du beskriver. Några få skribenter som underblåser hatet och försöker dra med sig andra. Det är tragiskt på många sätt. Min uppfattning är bestämd. De som skriver på forum, tex Svenska Fans, är inte alls representativa för hur supportrar är i det verkliga livet. De supportrar som jag "möter på gatan" eller i min vardag är helt vanliga hyggliga, resonabla, och ofta väldigt passionerade. Detta oavsett sin lagtillhörighet.

      Radera